Dimarts, 22 De Octubre De 2019

C. Dominics, 12 Palau Llobera - SOLSONA, Consell Comarcal del Solsonès -
Telèfon: 973 48 20 03 Fax: 973 48 25 14

09/01/2014

El Solsonès conserva les cançons de transmissió oral

Foto

El Consell Comarcal ha realitzat una recerca d’aquestes peces musicals i les presentarà públicament mitjançant un Festival

El Consell Comarcal del Solsonès ha realitzat un treball de recerca de les cançons de transmissió oral de la comarca. L'àrea de cultura de l'ens comarcal ha apostat decididament per preservar aquest patrimoni oral i tradicional, que és genuí de les nostres contrades i que s'havia transmès de pares a fills des de generacions llunyanes. Un llegat que no es podia deixar perdre i que calia recuperar i actualitzar. A partir d'ara, tot aquest recull es podrà trobar ben documentat i degudament custodiat a l'Arxiu Comarcal del Solsonès.

Així mateix, per a l'elaboració d'aquest treball es va encarregar a un equip tècnic format per l'Anna Camps i l'Abel Tarrés la tasca de recopilació de tot aquest llegat històric. En tres jornades de feina l'equip de tècnics va poder enregistrar la veu i captar imatges de cantadors de tots els municipis de la comarca. Un cop es va disposar de tot el material, l'equip tècnic el va deixar en mans de l'expert musicòleg Gianni Ginesi, professor d'etnomusicologia de l'ESMUC. Ginesi va aportar criteris científics per a l'última selecció de les peces i amb el seu assessorament es configurà una llistat final.

De les 29 cançons recollides i seguint els criteris de l'equip tècnic, s'han transcrit i recuperat 27 cançons, agrupades en diferents categories: cants de Festa i de la vida comunitària, cants infantils i cants narratius.

La segona part del projecte consistirà en la posada en escena del treball de camp

Un cop es va completar la primera part del projecte consistent en recuperar tot el llegat de cançó de transmissió oral de la comarca en format escrit i enregistrat, s'ha procedit a la segona part. La culminació de la feina de recerca es basa en l'organització d'un Festival de Cançó Tradicional del Solsonès que mostri la feina feta i revitalitzi les cançons tradicionals.

En aquest sentit aquest passat cap de setmana, el Consell Comarcal va reunir totes les entitats que han participat en el projecte per dissenyar les bases que han de vertebrar aquest festival. De la trobada en va sortir la voluntat que el futur festival estigui compost per propostes musicals ben diverses. D'una banda, reunir una petita mostra dels cantadors tradicionals que han participat en el projecte de forma original, i de l'altra, convidar a artistes consolidats de dins i fora de la comarca per tal que reinterpretin la música i la lletra d'aquestes cançons recuperades, segons el seu estil.

Pel que fa als artistes que reinterpretaran els temes que estan inventariats pel Consell Comarcal, es va pensar en diferents solistes, grups i corals d'estils musicals totalment diferents que versen des del rock fins al folk, però que en aquest festival compartirien el denominador comú de la cançó de transmissió oral com a base de la seva proposta musical.

Les entitats que han participat en les diferents reunions i han aportat informació i buscat cantadors per al procés de recerca, així com els seus representants, han estat: Orfeó Nova Solsona, Òmnium Cultural al Solsonès, Associació de Veïns de Freixinet, Centre Cultural d'Ardèvol, Comissió Cultural Canalda 1100 anys, Escola Municipal de Música de Solsona, Associació Cultural El Babau de Navès, Associació Cultural de Llobera, Centre d'Estudis Lacetans, Casal La Fura, Coral Morunys, Associació Cultural de Prades de la Molsosa, Club Sant Jordi Solsona, L'ARCADA de Sant Llorenç de Morunys i la Residència de la Vall de Sant Llorenç de Morunys.

De la trobada del passat cap de setmana en va sortir una comissió especial que vetllarà per l'organització del certamen, que de moment no té ni lloc ni data, però que es concretarà properament.